Huolesta huolimatta on päättäjien pidettävä joka käänteessä mielessä, että juuri lapset ja nuoret ovat yhteiskuntamme tärkein voimavara, ja heistä huolehtiminen on investointi paitsi heidän hyvinvointiinsa, myös koko kaupungin tulevaisuuteen. On kuitenkin harhaanjohtavaa esittää, kuten Elisa Lientola (ESS 7.9.2024) kirjoituksessaan, että veronkorotukset olisivat ainoa ratkaisu Lahden talouden tasapainottamiseen.
Verotulot eivät kasva pelkästään veroastetta nostamalla, vaan ne syntyvät talouden aktiivisuudesta, työpaikoista ja yritystoiminnasta. Hyvät veronmaksajat voivat valita asuinkuntansa myös Lahden ulkopuolelta. Jos näin käy, veronkorotukset johtavat verotulojen vähenemiseen ja talouden hiipumiseen edelleen. Vain elinvoimainen kaupunki pystyy turvaamaan laadukkaat palvelut sen asukkaille.
Veronkorotukset ja palveluleikkaukset ovat molemmat sellaisenaan kestämättömiä keinoja laadukkaiden palveluiden turvaamiseksi. Sivistyspalveluiden yksiköiden johtajat ovat Lahdessa tehneet vastuullista työtä etsiessään keinoja, jotta sivistyksen palvelusektorin rahat riittävät. Silti on yhä ponnekkaammin pohdittava sitä, miten kaupungin varoja voidaan käyttää tehokkaammin. Innovatiiviset ratkaisut, kuten julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö, voivat tuoda merkittäviä säästöjä ilman, että perheille suunnatut palvelut kärsivät.
Veronkorotusten sijaan on keskityttävä pitkäjänteisiin toimiin, jotka vahvistavat kaupungin elinvoimaa ja tarjoavat mahdollisuuksia erityisesti tulevaisuuden tekijöille – lapsille ja nuorille. Tämä tarkoittaa yrittäjyyden ja työllisyyden tukemista sekä sellaisten toimenpiteiden edistämistä, jotka tuovat investointeja ja uusia työpaikkoja kaupunkiin. Vain näin voidaan varmistaa, että Lahdella on varaa ja resursseja panostaa siihen, mikä on kaikkein tärkeintä: lastemme ja nuortemme tulevaisuuteen. Veronkorotuksilla ei myöskään varmisteta lasten ja nuorten hyvinvointia. Siihen tarvitaan meistä jokaista, ennen muuta perheitä ja koteja.
Teresa Rautapää
sivistyslautakunnan jäsen (kok.), äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja