Liisun ympärillä tapahtuu taas! Yle Lahti lähetti 23.9. suoran keskustelun Liisusta ja 1.10 ESS otti kantaa suunnitelmaan. Uusi valtuusto on aloittanut työnsä ja sitä kautta kaupunkiympäristölautakunta pääsee käsittelemään tätä aihetta.
Molemmissa kannanotoissa tuli hyvinkin selkeästi läpi ESS:n ja Ylen tahtotila: Liisu pitää toteuttaa sellaisenaan. Ylen sivuilla jopa pelätään, että ilman Liisun toteutusta Lahti ei olisi enää ilmastoedelläkävijä vaan perässä tulija. Ehkä nyt ei kuitenkaan ole näin isosta asiasta kyse, vaan ihan liikennejärjestelyistä.
Keskusteluissa unohdetaan jatkuvasti, että Lahden keskusta ei ole pelkästään kaupungin keskusta, vaan myös maakunnan keskusta, jonne tullaan, toivottavasti jatkossakin, pitkienkin matkojen takaa.
Ei tuota matkaa tehdä polkupyörällä tai edes joukkoliikenteellä, vaan autolla. Sama pätee lähiösieluilla, haja-asutusalueiden asukkailla, kuten ESS heitä kutsuu.
Itse rakentaisin puhtaan kävelykeskustan Vesijärvenkadun, Hämeenkadun, Rauhankadun ja Vapaudenkadun väliin, siten, että Mariankatu muutetaan Aleksin ja Hämeenkadun välillä kävelykaduksi ja Rautatien¬katu pysyy nykyisellään. Muutetaan Vapaudenkadun ensimmäinen kortteli kaksisuuntaiseksi, ja levennetään jalkakäytävää myös pyörille sopivaksi.
Bussilinjoille tulee pysäkit Rauhankadulle ja Vesijärvenkadulle. Varsinainen bussiterminaali siirretään sinne missä se jo on: asemalle. Sinnehän saadaan vihdoinkin muutakin kuin oma takki sadetta pitämään. Näin koko kävelykatualue rauhoitetaan kaikelta liikenteeltä, paitsi potkulaudat ja pyörät sekä huoltoliikenne tietenkin.
Toriparkkiin päästään kuten nytkin, ja kun saadaan Siltapuiston parkkitalo valmiiksi, hyvällä yhteydellä kävelykeskustaan, niin autoilijoille on riittävät tilat ja hyvät yhteydet keskustaan. Parkkitalot asemalle ja Kartanoon pitää saada käyntiin jo huomenna, ellei jo ole!
Vesijärvenkatu voidaan jättää sellaiseksi kuin on, koska läpiajo helpottuu sekä Vapaudenkadun että Aleksin auto- ja bussiliikenteen poistumisen myötä. Saimaankatu–Vuoksenkatu-ajatus kannattaa kuopata ihan jo nyt. Radan alitse ei pääse, ja turhaan lisätä liikennettä jo ahtaalla alueella, johon on vielä tulossa 1 000 lapsen saattoliikenne ja asukasliikenne.
Mannerheiminkatu jätetään 2+2-kaistaiseksi, koska uskoisin, että itäisestä Lahdesta halutaan päästä näppärästi esimerkiksi keskussairaalaan tai keskustaan, puhumattakaan asemalle pääsystä.
Paras ympäristöteko on saada autot jäämään asemalle ja porukka junaan, jos he ovat menossa pääkaupunkiseudulle töihin. Tämähän on isoin yksittäinen elinvoimatekijä koko Lahdelle: pääsy pääkaupunkiseudulle.
Keskustasta voisi olla jokin autonominen yhteys pikkusähköbussilla asemalle. Sama pikkubussi voisi kerätä uuden radanvarren asuntoalueen, aseman, kampuksen ja keskustan non-stop-tyyppisen palvelun sisään. Miksei samalla satamaan asti? Tilaa olisi jo nyt moiseen pyöräteillä.
Olisiko tässä Liisu, jonka kaikki voisivat hyväksyä?
Mikael Seppälä